Kategoriat
Vaikuttaminen

VeloFinland-pyöräretki 2.10.2020: Sujuvan pyöräreitin osatekijöitä

Perjantaina 2.10.2020 oli VeloFinland, pyöräliikenteen oma seminaari, joka toteutui tänä vuonna webinaarina. Webinaarin jälkeen Oulussa, Tampereella, Helsingissä ja Kuopiossa järjestettiin VeloFinland-pyöräretket. Kuopion pyöräretken aiheena oli ”sujuvan pyöräreitin osatekijöitä”.

Kuten kuvasta näkyy, Kuopion pyöräretki oli kartalla villakoiran muotoinen. Tässä kirjoituksessa käydään läpi joitakin sujuvan pyöräreitin osatekijöitä Kuopion VeloFinland-pyöräretken kautta. Sujuvan pyöräreitin villakoiran ydin on kolmenkympin nopeusrajoitus keskustaan. Kolmekymppiä parantaisi viihtyisyyttä ja liikenneturvallisuutta sekä mahdollistaisi pyöräilyn ajoradalla.

Vilkasliikenteisillä kaduilla vaihtoehtona on pyöräilyn rakenteellinen erottaminen jalankulusta ja autoliikenteestä. Saneeratun Niiralankadun pyörätie on tästä mainio esimerkki. Näitä eroteltuja pyöräteitä tarvitaan Kuopioon rutkasti lisää! Erottamisen ja parhaassa tapauksessa rakenteellisen erottamisen lisäksi olisi hyvä ottaa käyttöön pyöräteiden punainen väri, vähintään risteyksissä. Niin tai näin, laatuväylillä ja keskustassa pyöräliikenteen paikka ei ole jalankulun seassa.

Muita sujuvan pyöräliikenteen osatekijöitä ovat reitin jatkuvuus, yhtenäisyys ja suoruus. Kun Matkaajanpolku pian avataan, Kuopiossa on ydinkeskustan kyljessä yhtenäinen pyörätie välillä KYS – Maaherrankatu. Ihan huikeaa!

Mitä seuraavaksi? Upea reitti päättyy hankalaan ja ruuhkaiseen Maaherrankadun, Puutarhakadun ja Pohjolankadun T-risteykseen. Voisiko Matkaajanpolku jatkua Maaherrankadun yli radan vartta Männistön läpi aina Itkonniemelle saakka? Matkaajanpolulta Pohjolankadun radanpuoleiselle jalkakäytävälle on noin 500 metriä. Männistön läpi kulkee jo yhtenäinen pyörätie. Yhtenäinen reitti KYS:iltä Itkonniemelle olisi 5 km!

Pyöräliikenteen sujuvuutta lisää myös risteysten vähäinen määrä. Koska aina risteämisiä ei voida välttää, tulee jäljelle jäävien risteysten olla selkeitä, sujuvia ja turvallisia. Pyöräliikenteen suoruus on syytä huomioida myös risteyksissä. Kuopiossa risteysten infra rakennetaan niin, että pyörätie imaistaan risteyksessä kauemmas ajoradasta. Tämä pyöräilyn mutka heikentää sujuvuutta ja lisää törmäysriskiä muiden pyöräilijöiden (ja jalankulkijoiden) kanssa. Tästä esimerkkeinä Puistokadun ylitys Tulliportinkadulla tai uutuutena Hannes Kolehmaisen kadun ylitys Suokadulla.

Yksi sujuvan pyöräreitin osatekijöistä on liikennevaloilla ohjattujen risteysten vähentäminen. Liikennevaloristeysten painonappeja kutsutaan joskus osuvasti nöyryytysnapeiksi. Napit ovat usein vaarallisen lähellä vilkasta ajorataa, menosuuntaan nähden vasemmalla tai muutoin vaikeassa paikassa. Napin painaminen on erityisen hankalaa painavan pyörän kanssa. Välttämättömien liikennevalojen tulisi toimia esimerkiksi silmukoilla tai tutkilla ja suunnittelussa tulisi priorisoida liikenne, jossa liikutaan lihasvoimin.

Kuopiossa on risteyksiä, joissa on keskisaareke ja joissa liikennevalot toimivat eri rytmissä. Tällä hetkellä taakkapyörän tai peräkärryn kanssa liikkuva polkija on pulassa ylittäessään esimerkiksi Puijonkatua (Asemakatu) ja Puistokatua (Tulliportinkatu). Liikennevalojen suhteen on olemassa paljon vaihtoehtoja ja parannusmahdollisuuksia, joihin voi tutustua kuuntelemalla Aalto yliopiston Taneli Pärssisen esityksen VeloFinland-webinaarissa.

Mikä muu tekee pyöräliikenteestä sujuvaa? Pinnan tasaisuus, sileys ja ehjyys on A ja O ja vaikuttaa myös turvallisuuteen. Harri Vaarala Oulun kaupungilta kuvasi VeloFinland-webinaarissa hyvin, mitä aidosti tasainen pinta tarkoittaa. Kanttikivet ja Vaaralan mainitsemat ”asfalttimakkarat” heikentävät pyöräilyn sujuvuutta. Kuopiossa esimerkiksi Matkakeskuksen edustan Puutarhakatu on erittäin epämiellyttävä pyöräilijälle.

On tärkeää huomioida myös maaston korkeuserojen välttäminen. Myös mäkisessä Kuopiossa asialle voi tehdä paljon. Paikoin on kyse myös priorisoinnista. Mikä liikennemuoto saa tasaisen reitin ja mikä liikennemuoto sukeltaa tunneliin tai kiipeää sillalle? Toki Kuopion monipuolinen maasto lisää pyöräilyn iloa ja onneksi Vilkku-fillarit helpottavat ylämäen tuskaa.

Last but not least. Sujuvan pyöräreitin osatekijöitä on korkealuokkainen (talvi)kunnossapito. Talvea kohti, pyöräilyn iloa! Tehdään pyöräliikenteestä sujuvaa ja turvallista ja näin lisätään pyöräilyn houkuttelevuutta! Kiitos Kuopion VeloFinland-pyöräretken osallistujille vilkkaasta keskustelusta ja pohdinnoista!

Sujuvan pyöräreitin osatekijöitä / Kuopion VeloFinland pyöräretki

Kuopion VeloFinland-pyöräretken 2.10.2020 reitti

VeloFinland-webinaarin Infra-huone 2.10.2020

Muutamia tärppejä Kuopion VeloFinland-pyöräretken vinkkelistä:

  • Pyöräliikenteen suunnittelusta Oulussa (0h 30 min)
  • Väylä-viraston uusista pyöräliikenteen suunnitteluohjeista (1h 10min)
  • Pyöräliikenteestä ja liikennevalo-ohjauksesta (2h 00 min)