Kategoriat
Vaikuttaminen

Autopaikkanormi historiaan

Autopaikkanormilla määritellään, kuinka monta autopaikkaa uuteen rakennukseen on vähintään rakennettava kerrosneliöitä tai asuntoja kohden. Kuopion kaupungin autopaikkanormi on tiukempi kuin monien muiden isojen kaupunkien (SS 19.5.2022). Esimerkiksi keskustavyöhykkeellä olevassa kerrostalossa on oltava kaksi autopaikkaa kolmea asuntoa kohti. Autovyöhykkeille sijoittuvilla omakotialueilla normi on kolme autopaikkaa yhtä asuntoa kohti. Myös opiskelija-asumiselle on Kuopiossa norminsa.

Kuopion tulee jättää autopaikkanormi historiaan. Autopaikat vievät kallisarvoista tilaa. Autorivit vähentävät pihojen viihtyisyyttä ja ovat pois kaupunkilaisille niin tärkeistä viherkeitaista. Asfalttipinta estää veden imeytymisen maaperään ja pahentaa kaupunkitulvia. Autopaikat maksavat kuntalaisille maltaita. Ne hiertävät kivenä myös rakennuttajien kengässä.

Yksi esimerkki Kuopiosta on entisen sokeainkoulun alue. Tonttia ei haluta täyteen autoja, mutta pysäköintihalli on kallis ja verottaa myös alueen hienoa puustoa. Autopaikkavaatimus tuntuu kohtuuttomalta, kun alue sijaitsee aivan Matkakeskuksen läheisyydessä, erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien äärellä ja kivenheiton päässä ruutukaava-alueelta.

Kuopion kaupungin on aika siirtyä markkinaehtoiseen pysäköintiin. Samaan aikaan liikkumista tulee ohjata yhä kestävämpään ja vähäpäästöisempään suuntaan. Turvallisen ja helpon pyöräpysäköinnin puute taloyhtiöissä on yksi pyöräliikenteen edistämisen pullonkauloista. Kiinteistöihin tulee aina oletuksena rakentaa laadukas pyöräpysäköinti. Osaamista tähän löytyy esimerkiksi Pyöräliitosta ja Pyöräilykuntien verkostosta. Siirtymää kohti vähäpäästöistä liikkumista tukevat myös taloyhtiöiden ja asuinalueiden yhteiskäyttöautot.

Rakennetaan ympäristöjä, jotka kestävät aikaa ja vastaavat tulevaisuuden liikkumisen tarpeita.

Maija Hartikainen
Kuopion polkijat ry

Kirjoitus on julkaistu Savon Sanomissa 28.7.2022