Kategoriat
Vaikuttaminen

Kolmekymppiä keskustaan

Kuopiossa arjen matkoista pyöräillään vain viidesosa. Vastaavasti henkilöauton kyydissä istutaan jopa 45 % matkoista. Yli puolet kuopiolaisten arkimatkojen pituudesta on alle neljän kilometrin mittaisia. Pyöräilyn lisäämiselle onkin Kuopiossa paljon potentiaalia.

Pyöräily lisää hyvinvointia ja vähentää melua, saasteita ja ruuhkia. Pyöräily auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta. Pyöräilyn olosuhteiden parantamiselle on myös taloudelliset perusteet; Helsingin kaupungin selvityksen mukaan yhden euron satsaus pyöräilyyn tuottaa yhteiskunnalle noin kahdeksan euroa. Pyöräilyn investointitehokkuus on siis aivan omaa luokkaansa.

Pyöräilyä voidaan edistää monin eri keinoin. Sujuva, turvallinen ja miellyttävä liikenneympäristö on keskiössä pyöräilyn lisäämisessä. Risteysalueiden infrastruktuuri ja ajonopeuksien maltillisuus hyödyttävät kaikkien liikennemuotojen sujuvuutta, turvallisuutta ja miellyttävyyttä.

Kuopion polkijat ry:n tavoitteena on parantaa pyöräliikenteen edellytyksiä ja lisätä pyöräilyn suosiota Kuopion seudulla.

Kuopion polkijat ry esittää, että Kuopion ruutukaava-alueen nopeusrajoitus lasketaan 30 km/h. Tämä lisäisi turvallisuutta ja keskustassa liikkumisen miellyttävyyttä. Kuopion keskustassa pyöräliikenne on usein ajoradalla autoliikenteen tavoin. Monen mielestä ajoradalla pyöräily tuntuu vaaralliselta juuri autoliikenteen vuoksi. Ajonopeuksien laskeminen 30 kilometriin tunnissa vähentää tutkitusti onnettomuuksia, loukkaantumisia ja kuolemia. Liikenteen rauhoittaminen ruutukaava-alueella lisäisi myös elävän kaupunkikeskustan viihtyisyyttä ja vetovoimaa. Ajonopeuksia on jo laskettu asuinalueilla. Näin tulee tehdä myös keskustassa, jossa on eniten ihmisiä ja rännikatuverkostosta johtuen tiheästi risteyksiä ja suojateitä.

Pyöräilyn kulkutapaosuutta on mahdollista nostaa Kuopiossa huomattavasti. Tämä edellyttää asennemuutosta ja pyöräilyn huomioimista kaikessa suunnittelussa ja päätöksenteossa.

Kirjoitus on julkaistu Savon Sanomissa 5.3.2020