Savon Sanomissa kerrottiin 23.4., että sähköpyörillä ja -potkulaudoilla kolaroidaan kovempaa kuin niin sanotuilla tavallisilla kulkupeleillä. Tämä on odotettu uutinen. Mitä nopeampaa kulkupeli kulkee, sitä suurempi on vahinko onnettomuudessa. Tulee mieleen autokoulun tunnit, joissa käytiin läpi kallioseinään paiskautuvan auton vauhtia ja tuhoa, mitä vauhti aiheuttaa.
Pyöräilyn hyödyt ovat kuitenkin kiistattomat. Suomen ympäristökeskus on juuri julkaissut raportin Liikenteen terveysvaikutukset Suomessa ja suurimmissa kaupungeissa. Raportin mukaan aktiivista liikkumista lisäämällä ja moottoriliikennettä vähentämällä saavutettaisiin suuria terveyshyötyjä. Samalla liikenteen vaikutukset ympäristöön vähenisivät.
Jos kunnassa halutaan lisätä pyöräilyä, tulee muuttaa sekä liikenneympäristöä että asenteita. Moottoriliikenteen vauhti on suurin uhka turvallisuudelle. Kuopion keskustan nopeusrajoitus tulee laskea 30 km/h:iin. Pyöräliikenne ja jalankulku tulee pääsääntöisesti erottaa toisistaan. Jalkakäytävillä tulee olla mahdollisuus kävellä ja oleskella rauhassa. Erotelluilla pyöräväylillä pyöräily on liikennettä. Pyöräliikenteen paikka voi olla myös ajoradalla, näin esimerkiksi rauhallisilla tonttikaduilla ja ”kolmenkympin” keskustassa.
Kuopioon tulee monen muun kaupungin tavoin saada myös laadukkaita ja nopeita pyöräliikenteen baanoja. Erotelluilla baanoilla ehkäistään mahdollisia onnettomuuksia ja vähennetään jalankulkijoiden ja pyöräliikenteen välisiä konflikteja. Kuopion polkijat on juuri tehnyt aloitteen baanan rakentamiseksi radan varteen Savilahdesta Maaherrankadun yli Pohjolankadulle ja kohtia Itkonniemeä. Kaupungin olisi syytä tarkastella myös Prisman takaa Tasavallankadun yli kulkevan rautatiesillan mahdollisuuksia.
Mikään projekti tai tempaus ei voi saavuttaa sellaisia vaikutuksia kuin houkutteleva, sujuva ja turvallinen infra. Asenteilla on kuitenkin myös merkitystä. Olemme Suomessa kovin pinttyneet ajattelemaan, että pyöräily vertautuu jalankulkuun. Tarkastelemme myös onnettomuuksia kypärä etukenossa. Lapset rakastavat pyöräilyä, mutta pelottelemme heitä pyöräilyn vaaroilla. Kuitenkin, kuten liikennelääkäri Mikael Ojala totesi Savon Sanomien artikkelissa, pyöräilyn terveyshyödyt ovat paljon suurempia kuin vahinkoriskit.
Juha Hartikainen
Kuopion polkijat ry
Kirjoitus on julkaistu Savon Sanomissa 27.4.2021